De leukste manier om backlinks te oogsten

door | 4 juli 2017

Backlinks zijn links van andere websites die naar de Homepagina of een andere relevante pagina van jouw website verwijzen. Ze worden steeds belangrijker bij de positionering van websites in zoekmachines. Naast een goede optimalisatie van je SEO teksten, vormen inkomende links een zo belangrijk onderdeel van SEO dat het zaak is om aan beide evenveel aandacht te schenken en daarbij zoveel mogelijk van die inkomende links te vergaren.

Hoe verzamel je goede backlinks?

Backlinks kun je op diverse manieren verwerven. Je kunt je webpagina aanmelden bij een website in jouw branche die een gratis link naar jouw pagina wil opnemen zonder dat je een retourlink hoeft te plaatsen. Let daarbij op dat je dit doet bij websites die goed bekend staan bij Google, anders loop je de kans op een strafmaatregel in de vorm van verwijdering van je webpagina’s uit de zoekmachine. Het heeft geen zin om jouw website talloze keren voor diverse rubrieken bij een site aan te melden, want van elk uniek IP-adres telt slechts 1 backlink.

backlinks
linkbuilding

Linkbuilding via sociale media

De leukste en effectiefste manier om snel veel backlinks te scoren is via de sociale media. Facebook, Google plus, Twitter en andere lenen zich hier bij uitstek voor. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een blog bijhouden op je website en de intro van elk blogartikel met een verwijzende link daar publiceren en delen. Ook nieuws dat je op je site publiceert, kun je doorplaatsen naar die sociale media evenals nieuwe webpagina’s. Is de inhoud interessant genoeg, dan zullen lezers die delen en je zo nieuwe backlinks bezorgen.

Inkomende links via forums

Een andere manier om backlinks te oogsten is via forums. Je kunt er reageren op onderwerpen uit jouw vakgebied. Je kunt natuurlijk ook zelf een forum starten voor jouw branche.

Welke factoren bepalen de kwaliteit van een link?

Backlinks zijn helaas niet allemaal van even goede kwaliteit. Wil je zelf je linkbuilding ter hand nemen, dan wijs ik je graag op een aantal punten die medebepalend zijn voor de kwaliteit van jouw inkomende links.

1. Zoekwoorden, ankerteksten en webpagina’s. De kwaliteit van jouw backlinks zal lager worden wanneer je bij aanmelding van je website of publicatie van een bericht steeds dezelfde ankertekst en dezelfde zoekwoorden gebruikt. De ankertekst is het stukje tekst waarop je kunt klikken. Varieer dit zoveel mogelijk en gebruik hierin een van de zoekwoorden waarop jouw website is geoptimaliseerd.

2. Verwijzing naar dezelfde webpagina. Ook het steeds maar verwijzen van elke link naar de Homepagina van je site kan de kwaliteit van je inkomende links verlagen. Verwijs daarom net zo vaak naar de andere webpagina’s van je domein.

Mits deze natuurlijk verband houden met de gebruikte ankertekst en zoekwoorden. Als de ankertekst gaat over nieuwbouw dan heeft een verwijzing naar de webpagina Renovatie geen zin, omdat zo’n link geen waarde heeft en bovendien de bezoeker op het verkeerde been zet.

3. Backlinks van websites buiten jouw vakgebied. Ook een link van een site buiten jouw vakgebied is in de regel minder waard.

4. Betaalde links. Laat je niet verleiden tot het kopen van backlinks, want Google is daar fel op tegen en zal dergelijke links zonder een ‘no follow’ vroeg of laat bestraffen. Daarbij komt dat links met een ‘no follow’ geen waarde meer hebben, terwijl het juist de bedoeling is om de waarde van jouw website, onder andere door inkomende links, te verhogen. Ook backlinks afkomstig van linkfarms worden bestraft. Ze vallen in de categorie Black hat SEO.

Spot backlinks met een hoog boeterisico

Met het staartje van Penguin 4.0 in aantocht moet je extra op je hoede zijn als het gaat om eventuele boeterisico’s vanwege bepaalde inkomende links naar jouw website. Het venijn zit ‘m hier echt in de staart. Wel is het zo dat de bestraffing van jouw website, na het oplossen van de linkspam of onnatuurlijke links, direct door Google wordt bijgewerkt. Je hoeft daar geen kwartaal of halfjaar op te wachten. Maar ondanks het feit dat opheffingen van je boete real-time zijn, kunnen deze straffen jouw bedrijf flink wat omzet kosten. Let daarom goed op de risico’s van je inkomende links. Het veiligheidsrisico van backlinks is onderverdeeld in de volgende 3 categorieën:

 

  • Backlink waarde 0 – 30% zijn links die geen boeterisico lopen
  • Backlink waarde 30 – 70% zijn links met en aanvaardbaar risico
  • Backlink waarde 70 – 100% lopen een reëel risico op een strafmaatregel van Google
seo bedrijf

Hoe risicovol zijn jouw inkomende links?

Wil je weten of er risicovolle websites naar de jouwe linken? Laat voor je algehele gemoedsrust een meting uitvoeren. Wij kunnen dit ook voor je doen, omdat we beschikken over alle benodigde software. Na de meting ontvang je een overzichtelijk rapport met onder andere de ankerdiversiteit en de zoekwoord diversiteit in jouw backlinks.

Links met een hoog risico gevonden wat nu?

Als uit het rapport blijkt dat er zogenaamde high risk links met een waarde van 70 – 100% naar jouw domein verwijzen, is het zaak om die zo snel mogelijk kwijt te raken. Je kunt hiervoor zelf de bewuste website-eigenaar aanschrijven met het verzoek om de hyperlink te verwijderen. Wij kunnen dit uiteraard ook voor je doen. Als je geen antwoord op je verzoek krijgt van de website-eigenaar, kunnen we bij Google een document met een weigering van de bewuste link indienen.

Auteur: Kiki Koning