20 onderwerpen voor een persbericht

door | 10 augustus 2018

Een persbericht is een aankondiging van een bijzondere gebeurtenis. Je kunt jouw nieuwsfeit versturen naar een relevant medium voor offline of online publicatie. Naar mijn mening worden er in ons land veel te weinig nieuwsberichten verstuurd. Waarschijnlijk doordat bedrijven, organisaties en verenigingen kleine en zelfs grote nieuwswaardige feiten vaak ongewild over het hoofd zien. Er gewoon niet bij stilstaan. En dat is jammer, want het uitgeven van een persboodschap is een van de meest effectieve vormen van publiciteit.

Belang van een persbericht

Als je regelmatig een persbericht verstuurt, is dat voor jouw bedrijf een belangrijke toegevoegde waarde. Je kunt met dit communiqué jouw doelgroep op de hoogte brengen van een interessant nieuwsfeit. Je kunt ze er zelfs mee aansporen tot actie. Bijvoorbeeld om naar de opening van je nieuwe vestiging te komen, jouw evenement te bezoeken of een sample aan te vragen van je nieuwe product. Een aankondiging van een nieuwsfeit is trouwens niet alleen interessant voor je doelgroep, maar ook voor jouw naamsbekendheid.

onderwerpen persbericht

20 onderwerpen voor een nieuwsbericht

Een persbericht uitgeven doe je met een belangrijke reden. In deze blog zul je misschien gemiste kansen tegenkomen of juist aanleidingen die je al hebt benut. Hoe dan ook, laat je inspireren door de items in onderstaande lijst:

  • Nieuw product of nieuwe dienst
  • Speciaal product
  • Uitvinding
  • Nieuw bedrijf
  • Opening van een bedrijf of filiaal
  • Uitbreiding bedrijf
  • Overname of herstructurering bedrijf
  • Ingebruikname nieuwe machine
  • Lancering nieuwe website
  • Belangrijke investering
  • Nieuwe benoeming of promotie
  • Jubileum
  • Aankondiging evenement zoals een goed doel, sponsoring of activiteit
  • Ludieke actie
  • Bezoek van een BN’er
  • Ontvangst ambassadeur
  • Uitgeven van een nieuw boek
  • Verslag van financiële resultaten, export of verkoop
  • Opinieonderzoek
  • Rapporten
nieuws

Hoe kun jij je nieuwsfeit wereldkundig maken?

Om je persbericht onder de aandacht te brengen, kun je gebruikmaken van diverse bronnen. Is jouw nieuws enkel bedoeld voor de regio dan kun je de aankondiging naar huis-aan-huisbladen of regionale dagbladen mailen. Wil je het nieuws landelijk of internationaal verspreiden, maak dan gebruik van een persbureau. Je kunt tegen betaling een persbericht indienen bij het Algemeen Nederlands Persbureau, afgekort ANP, bij Nieuwsbank of Perssupport. Deze bureaus bezorgen jouw communiqué bij de diverse mediadoelgroepen zoals journalisten van dagbladen, magazines en vakbladen.

Auteur: Kiki Koning