Long tail zoekwoorden: 7 redenen om ze te gebruiken

door | 7 september 2018

Long tail zoekwoorden verwijzen naar meer specifieke producten die vallen onder een algemeen product. In winkels gaat het om artikelen die in kleine hoeveelheden worden verkocht als variant van een hoofdproduct. Bij SEO gaat het om meer specifieke benamingen, afgeleid van een hoofdzoekwoord. Lange staart trefwoorden worden door beginners vaak over het hoofd gezien of aan de kant geschoven als onbruikbaar. Het is even schrikken als ze naderhand achter de waarheid komen.

Wat zijn long tail zoekwoorden

Zoektermen kunnen lang of kort zijn. Korte trefwoorden hebben meestal een meer algemene betekenis, bijvoorbeeld ‘jeans’. Je kunt ze aanduiden als algemeen zoekwoord. Lange staart zoekwoorden daarentegen, zijn specifieker en bestaan uit 2, 3 of 4 woorden, bijvoorbeeld ‘goedkope skinny dames jeans’. Als je naar de foto van de bloem kijkt, kun je het hart zien als algemeen zoekwoord en de blaadjes eromheen als long tail zoektermen. Toch is er niet echt een duidelijke scheiding te maken tussen de lengte van short tail en long tail steekwoorden. Het hangt ervanaf waarmee je ze vergelijkt.

Kracht van lange staart zoektermen

Long tail zoekwoorden hebben door hun meer gerichte beschrijving een lager zoekvolume dan hun algemene broer. Hun zoekvolume mag dan lager zijn, door verschillende variaties van 1 algemene zoekterm te gebruiken, zorgen ze bij elkaar voor meer omzet dan dat ene algemene kernwoord.

long tail zoekwoorden

Voordelen

1. Hogere conversie

Het is beter te kiezen voor kwaliteit dan voor kwantiteit. Iemand die heel gericht zoekt naar een product of dienst, zal altijd meer woorden gebruiken om dit doel zo snel mogelijk te bereiken. In de praktijk betekent het gebruik van zoekwoordgroepen een hogere conversie. De kans om aan die bezoeker daadwerkelijk iets te verkopen is dus veel groter. Het bezoekersaantal op je website mag dan lager zijn, het aantal serieuze kopers stijgt.

2. Minder concurrentie

Long tail zoekwoorden hebben aanmerkelijk minder concurrentie dan algemene sleutelwoorden. Des te langer het woord des te minder concurrenten. Met concurrenten bedoel ik rivalen in zoekmachines en niet de mededingers in je straat of regio. Zoek je bijvoorbeeld op ‘dameskleding’ dan zie je in de zoekresultaten 6.000.000 concurrenten. Bij ‘goedkope dames jeans’ daalt het aantal concurrenten naar 501.000 en bij ‘goedkope skinny dames jeans’ heb je te maken met slechts 208.000 rivalen. Al met al een enorm verschil. Het aardige is dat je met lange staart zoektermen sneller in de top 10 staat en dat is toch de bedoeling. Want zeg nou zelf: wat heb je aan een zoekwoord met een hoog volume waarmee je vanwege de moeilijkheidsgraad op positie 120 staat.

3. Starters en concurrentie

Long tail sleutelwoorden zijn ook prettig voor starters. Je komt direct goed naar voren in zoekmachines en genereert snel een fijne omzet, terwijl concurrenten zich stukbijten op algemene zoekwoorden met een hoog zoekvolume en een voorlopig onneembare moeilijkheidsgraad. Ook in gebieden met een moordende concurrentie in bepaalde branches is het slimmer om te optimaliseren op long tail termen.

4. Algemene zoekwoorden doen mee

Zoekwoordgroepen zijn fascinerend. Misschien was het je nog niet opgevallen, maar de zoekwoordgroepen die ik hierboven als voorbeeld aanhaalde, dragen allemaal het algemene zoekwoord in zich. En dat biedt extra mogelijkheden. Kijk maar eens naar de term ‘dames jeans’. Hierin zie je het algemene zoekwoord ‘jeans’ terug en het long tail woord ‘dames jeans’. Zo zit je ook in de race voor het woord ‘jeans’ en dat kan nooit kwaad.

zoekwoorden

5. Long tail steekwoorden op maat

Zoekresultaten worden steeds beter afgestemd op de zoeker en zijn geografische locatie. Iemand van een bepaald geslacht en een bepaalde leeftijd met bepaalde interesses die zoekt vanuit Amsterdam zal andere zoekresultaten te zien krijgen dan een persoon die zoekt vanuit Nijmegen. Je kunt dit negatieve effect verkleinen door aparte webpagina’s te maken voor verschillende alternatieve zoektermen. Dit moeten dan wel long tail termen zijn waarop gebruikers ook daadwerkelijk zoeken.

6. Google Analytics helpt

Zoekwoordgroepen vind je vrij eenvoudig met goede SEO software. Dit werkt nog beter als je ook je Google Analytics account kunt opnemen in die apps. Alle zoekwoordgroepen die zoekers gebruikten om bij jouw webpagina uit te komen, worden daarmee in de zoekwoord analyses meegenomen. Daardoor kun je op elk gewenst moment een betrouwbare indicatie krijgen van veelgebruikte long tail zoekwoorden. Ik werk al jaren met dergelijke software en maak dagelijks uiteenlopende analyses voor ondernemers.

zoekwoordgroepen

7. Pay Per Click reclame

Veel Pay Per Click campagnes kosten meer dan ze opbrengen. Gebruik van te algemene zoektermen zijn hier meestal de oorzaak van. Te slecht gericht verkeer zorgt voor een lage doorklikratio en een lage conversie. Deze ongewilde verspilling is niet nodig als je weet dat long tail zoekwoorden de ideale partners zijn voor PPC-reclames.

Auteur: Kiki Koning