SEO tips: Wie zijn jouw echte concurrenten?

door | 13 september 2018

Ondernemers hebben vaak geen duidelijk beeld wie hun concurrenten zijn op SEO gebied en of ze die eigenlijk wel hebben. Tijdens een briefing komen ook vragen over de concurrentie aan bod. Een van die vragen luidt: Noem jouw 5 belangrijkste concurrenten. Vaak krijg ik dan als antwoord: “Wij hebben geen concurrenten.” Maar zo eenvoudig ligt dat niet. Elk bedrijf heeft nu eenmaal medestrijders. In dit artikel vind je SEO tips die je helpen om je echte revalen te traceren.

Twee soorten concurrenten SEO tips

Als ondernemer kun je te maken krijgen met 2 soorten concurrenten: de rivalen in de directe omgeving van je fysieke onderneming en die in zoekmachines. Met verkopen vanuit een fysieke winkel heb je andere concurrenten dan met online verkopen. En het wordt nog leuker, want de concurrentie op het internet beperkt zich niet tot de eerste 10 plaatsen in een zoekmachine. Als het een beetje tegenzit heb je miljoenen mededingers naar een en dezelfde zoekterm.

Waarom elk zoekwoord andere concurrenten heeft

De SEO tips in dit artikel helpen je om meer info te krijgen over jouw zoekmachine concurrenten. Elke zoekterm die je in SEO teksten verwerkt, confronteert je met steeds andere concurrenten. Dit komt onder andere doordat niet elke concurrent dezelfde trefwoorden in zijn content gebruikt als waarvoor jij zult kiezen. Daarbij kunnen steekwoorden op 1 of meer plaatsen in een webpagina worden verwerkt. De keuze van zoekwoorden hangt af van de onderwerpen op de webpagina’s en de zoekwoordmoeilijkheid van de woorden waarop jij gevonden wilt worden. Ondernemers die hun webteksten niet optimaliseren, zetten meestal op de gok wat branche gerelateerde woorden op hun website waarvan zij denken dat gebruikers daarop zoeken. En dat pakt altijd in hun nadeel uit.

seo tips

SEO tips voor geavanceerd gebruik zoekwoorden en concurrentie

Voor het bepalen van de beste sleutelwoorden is een zoekwoordanalyse onmisbaar. Je kunt er onder andere de KEI index en moeilijkheidsgraad van een woord mee vinden. Daarbij is het belangrijk om een of meer filters toe te passen bijvoorbeeld intitle ‘keyword’, allintitle ‘keyword’ of inurl ‘keyword’. Dit om onechte concurrenten uit te schakelen om zo gerichter te kunnen optimaliseren. Bedenk ook hierbij dat elk filter weer andere rivalen toont.

concurrentie analyse

Doorklik percentages zoekresultaten

Natuurlijk wil iedereen het liefst op de 1ste plaats in de organische zoekresultaten staan. Ik bedoel hiermee de 1ste plek onder de betaalde vermeldingen. De reden waarom deze positie zo aantrekkelijk is, heeft te maken met de hoge doorklikratio. Het mooiste is om in elk geval in de top 5 te staan. Een zoekmachinepositie is nooit constant, er zijn altijd wel lichte schommelingen. Diverse onderzoeken wijzen uit dat de doorklikratio in de organische zoekresultaten van Google er ongeveer zo uitziet:

PositieDoorklikpercentage
1.20-30%
2.10-20%
3.5-10%
4.0-10%
5.0-7%
6.0-5%
7.0-4%
8.0-3%
9.0-2%
10.0-1%
zoekresultaten google

Concurrentie bij lokale optimalisatie

Tot slot geef ik je graag nog een tip voor lokale verkoop. Het SEO verhaal ligt namelijk weer anders als het leeuwendeel van je klanten zich lokaal bevindt. Stel: je bent een garagehouder in een kleine stad die occasions verkoopt van alle automerken. Je weet dat je niet de enige bent in die plaats. In dat geval is een lokale optimalisatie de meest effectieve. Je zult dan wel meer garagehouders uit jouw stad tegenkomen in de organische top 10, maar de landelijke medestrijders sluit je hiermee uit. Daardoor kun je met een sterke optimalisatie lokaal hoge posities behalen.

 

Auteur: Kiki Koning