SEO optimalisatie en onderhoud webteksten

door | 21 september 2018

SEO optimalisatie is in de huidige tijd een doorlopend proces. Wil je dat jouw website ook actueel en goed vindbaar blijft? Dan is het noodzakelijk om je posities in de zoekmachines goed in de gaten te houden en tijdig in te grijpen wanneer ze dalen in de zoekresultaten. Positiedalingen kunnen diverse oorzaken hebben. In deze blog bespreek ik ze en kom met de perfecte oplossing.

Waardoor kunnen je posities dalen?

SEO optimalisatie en onderhoud van je website content is essentieel. Posities in zoekmachines blijven bij periodiek onderhoud ook mooi stabiel. Minder onderhoud betekent meer instabiliteit. 4 belangrijke factoren die een negatieve invloed kunnen hebben op de vindbaarheid van je webpagina’s zijn de SEO activiteiten van je zoekmachineconcurrenten, marktwerking in jouw branche, algoritme updates van Google en tussentijdse tekstaanpassingen.

seo optimalisatie

1. SEO optimalisatie en activiteiten concurrenten

Bedenk dat jouw concurrenten nooit stilzitten. Ook op SEO gebied kunnen ze plotseling erg actief zijn. Vaak is dit een reactie op de waarneembare SEO inspanningen van een rivaal. Ze zien mededingers op hoge posities in Google waar ze veel liever zelf willen staan. Voor hen voldoende reden om te proberen die plekken veroveren. Als hun concurrenten geen doorlopend SEO onderhoud plegen, is dit eenvoudiger dan je denkt. Wees daarop bedacht.

2. SEO en marktwerking

Naast de SEO activiteiten van concurrenten heeft vrijwel elke bedrijfstak te maken met marktwerking. Prijzen stijgen en dalen. Er verdwijnen bedrijven, er starten nieuwe ondernemingen en er komen nieuwe producten en diensten op de markt. Ben je ondernemer in een branche met veel marktwerking dan kan dit negatief tot uiting komen in jouw zoekmachineposities. Als dit tijdig wordt bijgestuurd, is er niets aan hand.

3. Tekstwijzigingen

Behalve de marktwerking zijn er ook nog je teksten. Webteksten zijn niet eeuwigdurend. In een bedrijf veranderen regelmatig zaken. Bijvoorbeeld de producten in een assortiment, de uitvoering van bepaalde diensten, een nieuwe blog, een persbericht of ander belangrijk nieuws. Dergelijke veranderingen vragen om snelle mutatie van de webteksten, zodat de bezoeker altijd actuele informatie krijgt. Daarnaast kun je je teksten in de loop van de tijd verbeteren door bijvoorbeeld meer nuttige informatie op je webpagina’s te publiceren. Daarmee werk je ook aan het verhogen van je ranking. Maar pas op: een tekstaanpassing op een bestaande webpagina kan de optimalisatie onbedoeld negatief beïnvloeden. Je ziet plotseling de positie van die pagina in elkaar schrompelen. Met een SEO onderhoudsabonnement wordt dit snel voor je opgelost.

4. Updates algoritme Google

Eens in de zoveel tijd komt Google met een update van het algoritme. Veelal gaat het hierbij om het aanpassen en verscherpen van bepaalde eisen op SEO gebied. SEO’s en gebruikers zijn hier vaak wat ongelukkig mee, maar Google’s haan kraait koning. Vooral de laatste update, de Penguin 4.0 had veel impact. Website eigenaren en SEO specialisten hebben de handen vol om Google penalty’s op te heffen of te voorkomen. Gelukkig zijn de straffen bij de zoekmachine dit keer realtime. Dat dan weer wel.

Voordelen van een SEO onderhoudsabonnement

Google houdt van websites waaraan regelmatig wordt gewerkt. Hetzij ter verbetering of actualisering van bestaande teksten, vervangen van gewone webteksten door SEO teksten of een uitbreiding van het aantal webpagina’s. Een SEO onderhoudsabonnement helpt om na al deze ingrepen je zoekmachineposities veilig te stellen. En zo’n pakket heeft nog meer voordelen:

  • Hogere omzet door stabiele vindbaarheid
  • Altijd verzekerd van hoge en stabiele posities in Google
  • Kostenbesparing door regelmatig onderhoud
  • Maatpakket afgestemd op jouw website
algoritme google
seo onderhoud website

Waaruit bestaat een SEO onderhoudspakket?

Een SEO onderhoudsabonnement kun je afsluiten bij een SEO specialist of SEO copywriter die SEO teksten schrijft en volledig optimaliseert. Dergelijke onderhoudsabonnementen kunnen verschillen van inhoud. Afhankelijk van de staat van jouw huidige SEO teksten en hun optimalisatie kun je een maatpakket laten samenstellen. Bijvoorbeeld met als extra optie het verzorgen van backlinks. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een uitgebreid abonnement waarin ook kleine én grote tekstmutaties worden uitgevoerd. Een basispakket op maat kan er ongeveer zo uitzien:

  • Geregeld bijwerken optimalisatie ingetoetste of spraak gestuurde zoekopdrachten
  • Periodieke monitoring
  • Halfjaarlijks positierapport
  • Regelmatig bijwerken van gedaalde posities door invloeden van concurrenten, marktwerking en google algoritme updates
  • Noodzakelijke tekstaanpassingen ter verbetering SEO

Pleeg doorlopend onderhoud

Bedenk dat je de meeste omzet uit je website of webshop haalt, als je de SEO van je teksten doorlopend laat onderhouden. Het is geen kostenpost, maar een investering die zichzelf ruimschoots terugverdient. Het heeft immers weinig zin om SEO teksten te laten schrijven en optimaliseren als jouw goede posities na 8 maanden langzaamaan verdwijnen door achterstallig onderhoud. Als je een auto niet onderhoudt, ontstaan ook binnen de kortste keren de eerste gebreken, totdat hij er uiteindelijk helemaal mee stopt.

Auteur: Kiki Koning