Een persbericht schrijven doe je zo

door | 5 oktober 2018

Een persbericht schrijven is zinvol als je belangrijk nieuws te melden hebt. Bijvoorbeeld de lancering van een nieuw product, opening van een nieuw filiaal of een komend evenement. In dit artikel vind je tips en trucs om een goede persboodschap te schrijven.

Persbericht schrijven of een advertentie?

Sommige bedrijven, verenigingen of instellingen kiezen vaak voor het plaatsen van een advertentie voor hun aankondiging. Dat is jammer, want daardoor missen ze veel lezers. Dit komt doordat een persboodschap zorgt voor veel meer vervolgaandacht dan een advertentie. Mensen hebben nu eenmaal meer interesse voor een bericht met goed of slecht nieuws dan voor een saaie advertentie.

persbericht schrijven

Waaruit bestaat een nieuwsbericht?

Een persbericht maak je in een journalistieke lay-out. Deze bestaat uit een kop, een intro, een aantal alinea’s met uitgebreidere informatie over het nieuws en belangrijke achtergrondinformatie. Het bericht eindigt met een noot voor de redactie. Deze lay-out is voor online en offline berichten gelijk. Wil jij je persboodschap op het internet en in een krant of tijdschrift publiceren, maak dan 2 aparte versies. Heb je meerdere doelgroepen die je op de hoogte wilt brengen van het nieuws? Dan maak je het beste voor elke doelgroep een apart persbericht.

Hoe schrijf je een goed persbericht?

Een persbericht opstellen is wel iets om voor te gaan zitten. Bedenk dat ruim 90% verdwijnt in de prullenbak van een redactie. Een van de belangrijkste voorwaarden van een persboodschap is dat deze oprolbaar is. Dit betekent dat de belangrijkste informatie altijd in de 1ste alinea staat. Daarna volgen de alinea’s elkaar op in volgorde van belangrijkheid. Op die manier kan een redacteur bij ruimtegebrek de onderste, minst belangrijke, alinea’s wegknippen. En dan is het nu tijd voor het echte werk.

nieuwsbericht maken

Een persbericht maken doe je zo

  • Schrijf boven aan je blad het woord PERSBERICHT in hoofdletters en centreer dit.
  • Bedenk vervolgens een kop van maximaal 10 woorden waarin je het hele verhaal samenvat. Laat onduidelijke en creatieve koppen achterwege.
  • Na de kop volgt een intro die begint met de plaatsnaam en datum van verzending. Schrijf hierachter ongeveer 2 zinnen die de bron en de inhoud van de kop bevatten in een langere lengte. Een redacteur moet direct in het bericht kunnen zien wie wat doet, waarom en wanneer. Vermeld bij een nieuw product ook de prijs.
  • Na de inleiding volgen de alinea’s. De hoogste alinea’s bevatten altijd het belangrijkste nieuws.
  • Plaats tussenkoppen van maximaal 2 woorden.
  • Gebruik simpele woorden, korte zinnen, en korte alinea’s en vooral geen gevatte zinnen en marketingtaal. Wissel veelgebruikte woorden af met synoniemen en verwijzingen. Schrijf in de actieve vorm en de tegenwoordige tijd. Als de redacteur niet kan begrijpen wat je zegt, zal hij het verhaal niet publiceren.
  • Ga je ook niet te buiten aan borstklopperij, want dit is in een persbericht uit den boze.
  • Wat ook ongewenst is in een communiqué, is het gebruik van vakjargon. Je kunt er rustig van uitgaan dat een redacteuren en lezers niet zullen begrijpen wat het betekent.
  • Wel kun je in een persbericht citaten verwerken van een of meer bij het nieuws betrokken personen. Quotes verlevendigen het verhaal en maken het prettiger leesbaar, zodat de lezer bereid is het hele nieuwsbericht te lezen ook al is het wat langer.
  • De lengte van een persboodschap is minimaal 1 en maximaal 3 pagina’s. Nummer alle bladen en houd er rekening mee dat in de meeste gevallen de publicatie uit minder woorden bestaat dan je schreef.
  • Voeg eventuele bijlagen zoals foto’s of ondersteunende rapporten apart bij.
  • Om het nieuwsbericht makkelijker leesbaar te maken voor de redacteur kun je het beste ruime marges, een dubbele regelafstand en een groter lettertype gebruiken.
  • Na het schrijven lees je het bericht kritisch door en schrapt alles wat overbodig of langdradig is. Zorg dat enkel de feiten overblijven.
  • Controleer het nieuwsbericht vervolgens op taalvouten, ticvouten en steilvouten. Redacteuren zijn zeer allergisch voor dergelijke fouten. Bedenk bij alles wat je schrijft dat hun prullenbak dichtbij staat.
  • Ben je tevreden over het verhaal en is de schrijfstijl kort en krachtig zonder ellenlange uitweidingen en herhalingen? Schrijf dan onder aan het bericht EINDE PERSBERICHT. Ook hier weer netjes gecentreerd en in hoofdletters.
  • Hieronder gaan we nog iets toevoegen: de noot voor de redactie. Hierin zet je de naam, het e-mailadres en telefoonnummer van een contactpersoon die de redacteur of journalist meer informatie kan geven als dit nodig is. Zorg dat deze tussenpersoon ook ’s avonds bereikbaar is in verband met een eventuele deadline.
  • Tot slot: werk niet met embargo’s tenzij dit echt noodzakelijk is. Met een onterecht embargo kun je een redacteur flink tegen je in het harnas jagen.

Onderwerpen voor een persbericht

Als je op gezette tijden een persboodschap verstuurt, kan dit je bedrijf, vereniging of instelling ten goede komen. Jouw persbericht kun je ook  op je website plaatsen, dat is altijd verstandig. In een eerder artikel vind je geschikte onderwerpen voor een persbericht.

Auteur: Kiki Koning