Wat is een sitemap en hoe kom je eraan?

door | 19 oktober 2018

Een sitemap kun je vergelijken met de inhoudsopgave van een boek. Er zijn 2 soorten: een HTML sitemap voor bezoekers van je website en een XML sitemap speciaal voor de zoekmachines. Beide zijn visuele weergaven die zowel de bezoeker van je website als een zoekmachine een goed en snel overzicht geven van de structuur van de opgenomen webpagina’s. Dit kan vooral handig zijn als je niet alle pagina’s kwijt kunt in een menu. Daarnaast is het een belangrijk SEO element dat meetelt voor de vindbaarheid van je site. In dit artikel vertel ik je alles over sitemaps en het belang daarvan.

HTML sitemap voor bezoekers

Zoals gezegd is een HTML sitemap speciaal bestemd voor bezoekers van je website. In de sitemap vinden geïnteresseerden een compleet overzicht van alle pagina’s waaruit een website bestaat. De link naar de sitemap staat meestal niet in het menu, maar onder in de footer of helemaal boven aan de webpagina. Google hecht steeds meer waarde aan het gebruik van zo’n HTML overzicht en neemt dit ook mee in de algehele waardering. De naam van zo’n HTML overzicht is meestal sitemap.html.

sitemap

XML sitemap voor zoekmachines

Een XML sitemap is speciaal geschreven voor zoekmachines en bestaat uit een structuur van url’s, metagegevens en de datum waarop het bestand voor het laatst is bijgewerkt. Via die structuur van url’s weten zoekmachines precies welke webpagina’s ze mogen doorzoeken. Het is de bedoeling dat deze reis soepel verloopt en ze de website snel kunnen indexeren. Signaleren van jouw pagina’s gebeurt niet alleen door middel van een sitemap, maar ook via webcrawlers. Deze bots komen webpagina’s in jouw domein ook op het spoor via andere websites en backlinks. Een overzichtsmap biedt deze robots een handige aanvulling van gegevens die ze verzamelen over jouw site. De map zorgt voor een snellere en betere indexatie. De naam van een XML overzicht is meestal sitemap.xml.

Nieuwe inhoud op je website en sitemaps

De inhoud van een website verandert van tijd tot tijd. Er kunnen nieuwe webpagina’s bijkomen of verdwijnen of de inhoud van bestaande pagina’s kan deels veranderen. Al deze wijzigingen moeten ook in de sitemaps komen. Dit gebeurt door deze na dergelijke veranderingen te verversen. Vernieuwen van een XML overzicht kan heel eenvoudig in je Google Search Console. Zorg hierbij wel dat je eerst de sitemaps op je website herziet. Zoekmachines stellen het op prijs als website eigenaren regelmatig aan hun website werken. De bots zullen daardoor vaker langskomen om naar nieuwe info te zoeken en die snel in de index op te nemen. Dit komt dan weer je SEO ten goede.

Domain en Page Authority en link juice

Een HTML sitemap heeft ook nog een andere functie dan leidraad zijn voor bezoekers. Je krijgt er namelijk ook de kans mee om je je Domain en Page Authority en link juice volledig over je website te laten uitzwermen. En dat heeft een directe uitwerking op je vindbaarheid, want hoe meer links hoe meer link juice er doorsijpelt naar je andere pagina’s. In een volgend artikel ga ik uitgebreid in op het onderwerp ‘Link juice’.

inhoudsopgave website

Hoe maak je een sitemap?

Een sitemap kun je relatief eenvoudig maken. Bij Joomla en WordPress website kun je deze visuele weergaven genereren met een speciale plug-in. Voor HTML sites en andere websites kun je hier alle gangbare sitemaps maken. De XML webagina kun je vervolgens indienen bij Google in je Google Search Console.

Auteur: Kiki Koning